Skriv dina bloggposter med känslor

Hos John Chow läste jag för några dagar sedan en intressant bloggpost om två regler för att skriva inlägg som genererar trafik. Ett av tipsen tyckte jag var tillräckligt viktigt för att snappa upp och påminna om; nämligen om att skriva med känslor, även om jag inte tycker trafik är rätt skäl.

 

 

Har du bloggat i ett tag, kanske du vet om du har skrivit något speciellt som har genererat ovanligt mycket respons i form av kommentarer, inkommande länkar från andra bloggar och delningar i sociala medier. Ofta handlar det om bloggposter där du, medvetet eller ej, visat dina känslor.

I artikeln hos John Chow lyfter man fram känslor som ett bra sätt att driva trafik och därmed tjäna pengar. Den infallsvinkeln tycker jag är periferi jämfört med faktumet att känsloskrivna bloggposter är så läsvärda. Om du vågar öppna dig och bli mer personlig, kommer det att skapa en betydligt bättre kontakt med dina läsare och göra dig mer mänsklig.

 

Jag tycker inte det är rätt väg att gå att skriva från hjärtat för att få trafik. Det blir bara fel. Riktigt bra känslosamma bloggposter kommer från hjärtat och/eller magen. Att planera ett sådant blir bara fånigt.

 

Christian Rudolf på Disruptive pratar ofta om vikten av att ta med känslor i sådant man gör, kanske framför allt entreprenörsskap. Du kan till exempel läsa hans bloggpost Vår viktigaste muskel är våra känslor. Han har skrivit en rad andra bloggposter i ämnet som är värda att ta del av.

 

När vi blir inspirerade väcks känslor och strax därefter kommer handlingen. Det är i ljuset av detta du skall se entreprenörsbloggande eller att du som entreprenör, tar dig tid att berätta din Entreprenörshistoria.

 

Att använda känslor blir inte bara bra i bloggform. För att återknyta till ett aktuellt exempel kan jag nämna Thérèse Mannheimers föreläsning på Webbdagarna, som jag skrev om igår. Hon berättade om sin raketkarriär och när kroppen sa stopp, och hon pratade från hjärtat och magen. Hade hon skrivit det här i en bloggpost hade den delats hur många gånger som helst på Facebook och Twitter.

 

Artikeln hos John Chow tar upp ett utmärkt exempel – en bloggpost hos ProBlogger om hur vem som helst kan säga upp sig från sitt jobb som man hatar, för att ta tag i sitt liv. Det är en riktigt härlig bloggpost som varmt rekommenderas för alla som vill inspireras.

 

Jag har själv märkt av det här de gånger jag skrivit off topic om något personligt, exempelvis de gånger jag legat på sjukhus. Responsen från sociala medier är enorm. Det har varit kul att se, men det är knappast därför jag skriver sådana inlägg. Jag gör det för att jag har något att berätta för alla de som följer min blogg och som har någon mer personlig kontakt med mig.

 

Att skriva personliga och känslosamma bloggposter för att få trafik, blir inte bra. Men däremot är det bra att gärna använda känslor i dina vanliga bloggposter med jämna mellanrum. Våga ha åsikter, att säga vad du tycker. Det är det som gör bloggar till så intressanta komplement till vanliga medier.

 

Gillade du inlägget? Dela gärna till dina kompisar!

 

Denna webbplats, precis som många andra webbplatser, använder kakor (cookies). Vi använder kakor för att kunna ge dig en bra upplevelse när du besöker vår webbplats. Kakor används även för webbstatistik för att kunna göra förbättringar på webbplatsen. Du kan välja att godkänna att vi använder kakor under ditt besök genom att klicka på “Acceptera”.