Undersökning av en webbsida innehåller följande:
1. Extern undersökning av webbsidan. En analys av sökningar utförs. De största konkurrenterna hittas och anledningarna till deras framgång analyseras. Efter det får ni rekommendationer för hur ni ska vinna över era konkurrenter.
2. Kontroll av sanktioner på webbsidan i de ledande sökmotorerna, som Yahoo, Google och Bing.
Fel som hindrar sökrobotar från att indexera sidor korrekt. Sedan görs en analys av positioner på tematiska sökningar. Fel tas bort, rekommendationer för borttagning av sanktioner ges, eller så tar vi själva bort dem.
3. Kontroll av webbsidans bekvämlighet för användaren sker. Faktorer som design, bekvämlighet a v gränssnittet, korrekt visning av webbsidan i olika typer och versioner av webbläsare, webbsidans laddningstid, webbsidans kontaktform osv. bedöms.
4. Kontroll av programmen är den viktigaste delen i undersökningen. I den kontrolleras HTML koden och databasernas struktur. Här kontrolleras också hur interaktiva sidor (beställningsformer, enkäter osv.) och aktiva element (Flash, JavaScript osv.) fungerar.
5. Bedömning av webbsidans popularitet. Genom att granska serverns räknare gör specialister en detaljerad analys av webbsidans besök.
Resultatet av webbsidans undersökning är att problem och deras orsaker hittas och rekommendationer ges för det bästa sättet att lösa dem.
Kostnaden för undersökningen av en webbsida med en full, detaljerad, lätt tillgänglig och förståelig rapport är 1500 kronor.